Vychutnajte si cestu k žiarivej zimnej pleti s jedlom podporujúcim tvorbu kolagénu


Chladné počasie so sebou prináša urgentnú potrebu nejakého zvlhčovacieho zázraku. Ak náhodou žijete na severnej pologuli, pravdepodobne sa v tomto ročnom období cítite rovnako ako ja - fádna so suchou, matnou a krehkou pokožkou. Mažeme sa rôznymi pleťovými krémami, nanášame hydratačné masky, ale mnohé z nás zabúdajú na jeden kľúčový faktor: nezáleží len na tom, čo nanášame lokálne, dôležitejšie je to, ako budeme svoju pokožku kŕmiť zvnútra.

Aká je teda tá tajná prísada? Je to kolagén!

Kolagén pomáha pokožke vyzerať mladšie a pružnejšie. Malé detičky ho majú veľa, ale ako starneme, telo ho produkuje menej, vďaka čomu je naša pokožka tenšia, menej plná a vrásky sa stávajú viditeľnejšími. Slnenie a znečisťujúce látky z prostredia sú tiež zodpovedné za zníženie obnovy kolagénu.

Zatiaľ čo telo neustále vytvára nový kolagén na opravu poškodeného, niekde okolo 30 rokov sa produkcia kolagénu znižuje. Toto je čas, keď je veľmi dôležité začať sa zaoberať výberom takého životného štýlu, ktorý našej pokožke pomôže udržať si pevnosť, odolnosť a objem. A zdravé stravovanie je jeho zásadnou súčasťou.

POTRAVINY, KTORÉ POSILŇUJÚ TVORBU KOLAGÉNU

Ak chcete obohatiť svoj jedálniček o prísady podporujúce tvorbu kolagénu, nemusíte jesť kuracie stehná alebo bravčové kolená (hoci v niektorých ázijských kultúrach to tak určite je). Vďaka vedomému plánovaniu potravín môžete zabezpečiť, aby každé jedlo dňa obsahovalo tajnú prísadu, vďaka ktorej sa bude vaša pokožka cítiť a vyzerať mladšie, a to aj počas dlhých zimných mesiacov.

Zostavili sme zoznam ľahko dostupných, lahodných a zdravých potravín podporujúcich tvorbu kolagénu. Najlepší spôsob, ako prevziať kontrolu nad tým, čo jete, je pripraviť si vlastné jedlo. Nasledujúce ingrediencie sa dajú ľahko zabaliť do vášho Yumboxu každý deň a tak máte k dispozícii zdravé obedy na cestách alebo na rýchle občerstvenie dodávajúce energiu, ktoré vašu pokožku opäť rozžiari.

10 ľahko zabaliteľných jedál na obed či snack, ktoré podporujú produkciu kolagénu

1. Červená zelenina ako paradajky, paprika a repa.

2. Tmavozelená zelenina ako kel, špenát, špargľa a brokolica. Antioxidanty v týchto potravinách chránia kolagén pred rozkladom.

3. Bobule ako maliny, černice, jahody, čučoriedky sú antioxidanty a sú dokonalým sladkým občerstvením.

4. Oranžová zelenina ako mňam mrkva, pečené sladké zemiaky. Vitamín A pomáha obnoviť poškodený kolagén.

5. Citrusové plody majú vysoký obsah vitamínu C, ktorý nám pomáha syntetizovať kolagén. Pridajte si do lunchboxu pár krúžkov pomaranča alebo si šalát pokvapkajte citrónovou šťavou.

6. Avokádo je obľúbeným doplnkom každého jedla. Vyskúšajte avokádový olej v potravinách, ktorý vás rozžiari.

7. Cesnak obsahuje kyselinu lipoovú, ktorá môže pomôcť obnoviť poškodenú pokožku. Perfektne ochutí väčšinu slaných jedál.

8. Ľanové semienko Skúste si šaláty posypať ľanovým semienkom alebo si doprajte chlieb či sendvič obohatený o ľanové semienko. Ľanové semienko a ďalšie nenasýtené mastné kyseliny podporujú produkciu kolagénu.

9. Sója ako tofu alebo sójový syr sú ľahkým doplnkom vašich šalátov a majú vlastnosti tvoriace kolagén.

10. Ryby ako tuniak, losos a ďalšie. Vyskúšajte wrap z údeného lososa. Super zdravé a chutné. Tieto Omega-3 pomáhajú chrániť vaše kožné bunky.

Zdroj: Maie Neumann (yumboxlunch.com)